СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТИ У СПЕЦІАЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i20.202Ключові слова:
якість освіти, спеціальна освіта, учасники освітнього процесу, управління якістю освіти, менеджментАнотація
Автор розкриває значення якості спеціальної освіти, зокрема,
управління якістю освіти, виявляє протиріччя і труднощі в реалізації цієї мети. Автором
зазначено, що професійна управлінська компетентність керівника спеціальних закладів
загальної середньої освіти являється складним структурним утворенням. Створення
рівних можливостей для дітей і молоді у здобутті якісної освіти певною мірою залежить
від стратегії управління сферою освіти на регіональному рівні та підготовки нової
генерації керівників середніх загальноосвітніх навчальних закладів. У статті зазначено
що якості шкільної освіти та її недостатній рівень у більшості випадків зумовлений
некомпетентністю управлінської діяльності директора закладу освіти, недостатнім рівнем
професійної готовності керівників до управління середнім загальноосвітнім навчальним
закладом, відсутністю системи відбору освітян, потенційно здатних до управлінської
діяльності, їхньої підготовки до забезпечення якості шкільної освіти. Автором зазначено
що, якість освіти можна представляти як багатовимірну модель соціальних норм і вимог
42
до особистості, освітнього середовища, в якому відбувається її розвиток, та системи
освіти, яка реалізує їх на певних етапах навчання людини. Вона є багатогранною
категорією, яка за своєю сутністю відображає різні аспекти освітнього процесу –
філософські, соціальні, педагогічні, політичні, демографічні, економічні та інші. Однак, у
загальній, а особливо в корекційній педагогіці, досліджень, спрямованих на вивчення
питань управління якістю освітою, вкрай недостатньо.
Автор робить акцент на тому, що в педагогічній теорії і практиці існують різні
підходи до розуміння термінів «якість освіти» і «управління освітою». Управління якістю
освіти включає чітку структуру, яка має елементи, пов’язані зі здатністю керівника
вирішувати певні проблеми в різних сферах, але частіше у професійній діяльності. Також,
якість освіти є результатом навчання, що виражається в знанні особистості про певний набір
методів роботи стосовно певної теми впливу.
Як висновки визначено, що управління спеціальним навчальним закладом є послідовним
цілеспрямованим процесом, який має циклічний характер і формується через функції −
конкретні види управлінської діяльності, які забезпечують формування прийомів, способів
управлінського впливу на освітню сферу. До них відносимо аналіз, планування, організацію,
контроль. Виділяють різні підходи до управління якістю освіти. Серед яких ми
виокремлюємо: процесуальний, логіко-інформаційний, рефлексивний, синергетичний,
системний, інноваційний.