ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОБОТИ ПСИХОЛОГА З РОЗВИТКУ КОМУНІКАЦІЇ У ДІТЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУ У СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Наталія Гончарук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

DOI:

https://doi.org/10.33189/epsn.v1i13.168

Ключові слова:

комунікація, діти з порушеннями інтелектуального розвитку, спеціальні заклади загальної середньої освіти.

Анотація

У статті актуалізовано необхідність соціально-психологічного навчання з формування комунікації та комунікативних вмінь у дітей із особливими освітніми потребами. Визначено мету дослідження, якою визнано психологічне забезпечення роботи психолога з розвитку комунікації у дітей із порушеннями інтелекту у спеціальних закладах загальної середньої освіти. Описано методи дослідження, які використано у процесі наукового опрацювання проблеми і реалізовано засобами індуктивного, дедуктивно-аксіоматичного, наукового аналізу теоретичних та емпіричних даних, узагальнення, систематизації, формалізації, типологізації результатів наукових розвідок.

Проаналізовано нормативно-правові положення у галузі освіти та психологічної служби, згідно якихвизначено основні ключові компетентності комунікативного розвитку. Проведено диференційний аналіз основних напрямів педагогічної та психологічної роботи з формування навичок комунікації у спеціальних закладах освіти. Розмежовано змістові аспекти діяльності психолога та педагога на основі з’ясування основних відмінностей у підході до проблеми. Здійснено моніторинг проблеми психологічного забезпечення комунікативного розвитку у дітей із порушеннями інтелекту.

На основі теоретико-методологічного аналізу проблеми визначено мету діяльності психолога, якою стало створення умов для сприятливого комунікативного розвитку школярів і надання психологічної підтримки у кризових та проблемних ситуаціях комунікативної взаємодії.

Обґрунтовано необхідність забезпечення максимальної реалізації комунікативних можливостей і резервів учнів з особливими освітніми потребами. Конкретизовано роль індивідуальних і функціональних особливостей комунікативного розвитку з метою забезпечення максимальної соціальної адаптації в умовах шкільної групи.

На основі проведеного дослідження охарактеризовано методи роботи психолога з описаних напрямів. Методами психологічної роботи визначено активне соціально-психологічне навчання, яке проводиться засобами індивідуальних або групових корекційних занять, тренінгів (комунікативної компетентності, особистісного зростання, колективістських взаємин, соціальної адаптації), психологічне консультування, психологічні лекторії для батьків та вчителів, тематичні заходи, виступи на семінарах, батьківських зборах, конференціях. 

Запропоновано перспективи подальших досліджень, які полягають у з’ясуванні методологічних та методичних засад забезпечення комунікативного розвитку учнів із порушеннями інтелекту.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Наталія Гончарук , Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри загальної та практичної психології

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-04

Як цитувати

Гончарук , Н. (2021). ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОБОТИ ПСИХОЛОГА З РОЗВИТКУ КОМУНІКАЦІЇ У ДІТЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУ У СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови., 1(13), 469 - 483. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i13.168

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають