РОЗВИТОК ЖИТТЄТВОРЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Людмила Ніколенко Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Дніпро, Україна

DOI:

https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.263

Ключові слова:

інклюзивне навчання; навички 21-го століття; життєтворчість; життєтворча компетентність; заклад вищої освіти; компетентнісний підхід; студенти з особливими освітніми потребами

Анотація

У статті розкривається питання розвитку компетентностей 21-го століття здобувачів з особливими потребами в інклюзивному освітньому просторі закладу вищої освіти. Це питання потребує організаційних, технологічних, програмно-концептуальних змін. У процесі інклюзивного навчання акцент має бути зміщено з фундаментальних знань на життєві компетентності. На їх основі для студентів з особливими освітніми потребами стає можливим опанування кластеру професійних навичок. 

Дослідження здійснено теоретичними науковими методами: аналізу, абстрагування, узагальнення, моделювання. Стаття охоплює кілька питань: імплементація концепції життєтворчості в інклюзивний простір закладу вищої освіти; атрибути формування здатностей 21-го століття у студентів з особливими потребами; моделювання життєтворчої компетентності студента з особливими освітніми потребами у векторі пріоритетності життєвих навичок з обґрунтуванням її структури.

Ключовим світоглядно-ментальним аспектом успішності інклюзивного навчання у вищій школі автор визначає компетентнісний підхід з фокусом на формуванні життєтворчої компетентності особистості. У концептуально-змістовному аспекті виокремлює застосування специфічних методів набуття необхідних компетентностей; обов’язковість активної міжособистісної взаємодії; створення належних умов для реалізації життєтворчого потенціалу та надання індивідуальної допомоги студентам за наявності бар’єрів, які заважають цій реалізації.

На думку автора, розвиток життєтворчого потенціалу та формування життєтворчої компетентності здобувача з особливими освітніми потребами має відбуватися системно і взаємозумовлено кожним компонентом цього особистісного конструкту: життєво-пізнавальною активністю, життєво-етичними нормами, життєво-антропологічними особливостями, життєво-ціннісними константами та життєво-екзистенційними концептами.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-12

Як цитувати

Ніколенко, Л. (2024). РОЗВИТОК ЖИТТЄТВОРЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ . Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови., 2(25), 169-189. https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.263