РОЗВИТОК ЖИТТЄТВОРЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.263Ключові слова:
інклюзивне навчання; навички 21-го століття; життєтворчість; життєтворча компетентність; заклад вищої освіти; компетентнісний підхід; студенти з особливими освітніми потребамиАнотація
У статті розкривається питання розвитку компетентностей 21-го століття здобувачів з особливими потребами в інклюзивному освітньому просторі закладу вищої освіти. Це питання потребує організаційних, технологічних, програмно-концептуальних змін. У процесі інклюзивного навчання акцент має бути зміщено з фундаментальних знань на життєві компетентності. На їх основі для студентів з особливими освітніми потребами стає можливим опанування кластеру професійних навичок.
Дослідження здійснено теоретичними науковими методами: аналізу, абстрагування, узагальнення, моделювання. Стаття охоплює кілька питань: імплементація концепції життєтворчості в інклюзивний простір закладу вищої освіти; атрибути формування здатностей 21-го століття у студентів з особливими потребами; моделювання життєтворчої компетентності студента з особливими освітніми потребами у векторі пріоритетності життєвих навичок з обґрунтуванням її структури.
Ключовим світоглядно-ментальним аспектом успішності інклюзивного навчання у вищій школі автор визначає компетентнісний підхід з фокусом на формуванні життєтворчої компетентності особистості. У концептуально-змістовному аспекті виокремлює застосування специфічних методів набуття необхідних компетентностей; обов’язковість активної міжособистісної взаємодії; створення належних умов для реалізації життєтворчого потенціалу та надання індивідуальної допомоги студентам за наявності бар’єрів, які заважають цій реалізації.
На думку автора, розвиток життєтворчого потенціалу та формування життєтворчої компетентності здобувача з особливими освітніми потребами має відбуватися системно і взаємозумовлено кожним компонентом цього особистісного конструкту: життєво-пізнавальною активністю, життєво-етичними нормами, життєво-антропологічними особливостями, життєво-ціннісними константами та життєво-екзистенційними концептами.