РОЗВИТОК ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: СТРАТЕГІЧНІ ПІДХОДИ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ

Автор(и)

  • Ірина Орленко Державний заклад Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського

DOI:

https://doi.org/10.33189/epsn.v1i26.284

Ключові слова:

інклюзія, спеціальна освіта, особливі освітні потреби, інклюзивно-ресурсні центри, воєнний стан

Анотація

У статті розглянуто актуальні організаційно-методичні умови діяльності інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення. На основі нормативно-правових актів Міністерства освіти і науки України окреслено нові завдання ІРЦ, спрямовані на забезпечення комплексної оцінки та системного кваліфікованого супроводу осіб з особливими освітніми потребами (ООП), зокрема, які вимушено змінили місце проживання. Проаналізовано діяльність ІРЦ щодо забезпечення інклюзивного освітнього середовища для осіб з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану.

Мета статті – аналіз діяльності ІРЦ щодо забезпечення інклюзивного та безбар’єрного освітнього середовища для осіб з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану.

З’ясовано основні проблеми, з якими стикаються ІРЦ, серед яких – кадровий дефіцит (реабілітологи, сурдопедагоги, тифлопедагоги, корекційні педагоги), необхідність уніфікації нормативної документації, що регулює категоризацію освітніх труднощів, недостатнє та несвоєчасне фінансування, брак методичної літератури, невідповідність приміщень ІРЦ стандартним вимогам тощо.

Обґрунтовано стратегічні підходи діяльності ІРЦ та визначені гнучкі форми організації роботи ІРЦ, а також розроблено науково обґрунтовані стратегії та рекомендації, спрямовані на формування адаптивної освітньої системи, здатної ефективно реагувати на сучасні виклики та потреби дітей з дітей з особливими освітніми потребами.

Висвітлено заходи щодо організації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами, надання інформаційної підтримки їхнім батькам, створення умов для психологічної допомоги та реалізації корекційно-розвивальних послуг, у тому числі в дистанційному форматі. Комплексний підхід до діяльності ІРЦ сприяє підвищенню якості психолого-педагогічного супроводу, адаптації освітнього середовища та створенню максимально сприятливих умов для навчання та соціалізації дітей з ООП.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-16

Як цитувати

Орленко , І. (2025). РОЗВИТОК ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: СТРАТЕГІЧНІ ПІДХОДИ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови., 1(26), 169-183. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i26.284