КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНИЙ ПРОСТІР МАТЕРИНСЬКОЇ СІМ’Ї: КАТАМНЕСТИЧНИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.271Ключові слова:
одинока матір, материнська сім’я, діти з особливими освітніми потребами, виховний ресурс, корекційно-розвивальний простір сім’їАнотація
У статті зроблено спробу дослідити динаміку стану науки та практики виховання дітей з особливими освітніми потребами у материнській сім’ї, яка традиційно в українській ментальності позиціонується як неповна. Дослідження було розпочато в рамках міжнародного наукового проєкту «Human resources in poverty and disability: family perspective» (2013 р.), обговорювалось на VIII Міжнародному конгресі у Лісабоні (2015 р.), а також в окремих публікаціях автора з окресленої теми. Погляд на проблему через призму деятиліття (2014-2024 роки), позначеного руйнівною війною в Україні, видається вкрай актуальним. Адже велика кількість українських родин сьогодні переживають стан, коли відповідальність за виховання дітей покладається цілковито на жінок. У випадках виховання дітей з особливими освітніми потребами ключового значення набуває пошук допомоги дитині як провідний мотив материнської сім'ї. Такий мотив як спонукання до активності, пов’язане з намаганням матері задовольнити особливі освітні потреби дитини, загострює питання виховного ресурсу для створення корекційно-розвивального простору в умовах сім’ї. Позиціонується підхід, відповідно до якого важливості набуває не структура сім’ї, а якість материнства, серед маркерів якого обґрунтовано виділяються такі ключові значення: плекання материнства як частини особистості жінки; адекватність усвідомлення стану дитини і ставлення до її виховання; розуміння перспектив розвитку дитини і можливостей соціальної адаптації; готовність до партнерства у корекційно-реабілітаційній роботі.