ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЇ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ДОШКІЛЬНИКІВ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИНЕННЯМ МОВЛЕННЯ В ІНКЛЮЗИВНИХ ГРУПАХ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.270Ключові слова:
програма, блок, соціальна адаптація, діти із ЗНМ, інклюзивне освітнє середовище, заклад дошкільної освіти, корекційно-логопедична роботаАнотація
У статті здійснюється обґрунтування програми соціальної адаптації дітей із загальним недорозвиненням мовлення (ЗНМ) в закладах дошкільної освіти з інклюзивним навчанням. Актуальність даного дослідження зумовлена зростаючою потребою у створенні ефективних педагогічних підходів та корекційних напрямів роботи для соціальної адаптації дошкільників з порушеннями мовлення в інклюзивному освітньому середовищі.
Мета дослідження полягала у визначенні змісту програми, що забезпечує соціальну адаптацію дітей із ЗНМ через інклюзивні підходи. Основні блоки програми містять: опосередкований вплив на соціальну адаптацію, який здійснюється з метою розширення педагогічної компетентності в аспектах соціальної адаптації дошкільників із ЗНМ; педагогічну просвіту батьків з розвитку соціальної адаптації, що передбачає посилення можливостей з підтримки соціального розвитку дітей та покращення взаємодії між домашнім і навчальним середовищем; опосередкований вплив на соціальну адаптацію дітей із ЗНМ, спрямований на розвиток комунікативних навичок, емоційної стабільності та соціальної активності.
Методи дослідження: аналіз існуючих інклюзивних практик, теоретико-методологічних підходів, а також експериментальне впровадження окремих елементів програми з подальшою оцінкою їхньої ефективності.
Перспективи застосування даної програми передбачають значне покращення соціальних навичок у дітей із ЗНМ, зростання впевненості в спілкуванні та активності в групі, що приведе до кращої інтеграції таких дітей у соціальне середовище. Прогнозується, що її впровадження вплине на розвиток більш сприятливого освітнього середовища, де кожна дитина зможе реалізувати свій потенціал. Рекомендується продовжити дослідження для оцінки довгострокових результатів і можливостей масштабування програми в закладах дошкільної освіти.