МЕТОДИКА ВИВЧЕННЯ СТАНУ ПРОФЕСІЙНО-ТРУДОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.253Ключові слова:
спеціальна педагогіка; діти з порушеннями інтелекту; професійно-трудова компетентність; спеціальна школа; методика вивченняАнотація
У статті розглядається питання професійно-трудової компетентності учнів в спеціальних закладах середньої освіти. Метою статті є висвітлення методики вивчення стану професійно-трудової компетентності учнів з порушеннями інтелекту. У дослідженні, для досягнення поставленої мети, було використано методи аналізу, систематизації та узагальнення матеріалу. Автором представлено аналіз психолого-педагогічних досліджень вітчизняних науковців з проблеми професійно-трудової підготовки учнів спеціальних закладів освіти, які мають інтелектуальні порушення. Акцентується увага на важливості становлення сильних та слабких сторін професійно-трудової діяльності учня, отримання якісних характеристик сформованості у нього загальнотрудових дій, зʼясування потенційних можливостей розвитку, що матиме вирішальне значення для вибору стратегії корекційного навчання школяра. Визначено основні показники, які впливають на професійно-трудову компетентність. Розроблено методику для визначення стану професійно-трудової компетентності. Основними показниками професійно-трудової компетентності учня з порушеннями інтелекту обрано комплекс якостей і характеристик, які свідчать про його досягнення у: професійно-трудовій діяльності; мотиваційній готовності до трудової діяльності; опануванні трудових дій та операцій. Результати вивчення цих показників дають змогу визначити обʼєкти корекційно-розвивального впливу; отримати конкретну інформацію про напрями індивідуального підходу до учня у корекційно-освітньому процесі; обрати найбільш ефективні педагогічні засоби допомоги у спеціальному професійно-трудовому навчанні.
Розроблено орієнтовні еталони рівнів у дітей з особливими освітніми потребами для надання індивідуальної допомоги. Представлено методи, які використовувались для вивчення професійно-трудової компетентності учнів з порушеннями інтелектуального розвитку, а саме: спостереження; опитування (бесіда, анкетування); метод експертної оцінки; хронометражу; аналіз шкільної документації; вивчення процесу та продуктів діяльності учнів; узагальнення педагогічного досвіду щодо стану забезпечення професійно-трудової підготовки учнів у спеціальній загальноосвітній школі.