СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО РОЗРОБКИ РОЗДІЛУ НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНОГО ПОСІБНИКА «ПСИХОЛІНГВІСТИЧНІ ДИДАКТИЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ДІАГНОСТИКИ Й ПОДОЛАННЯ МОВЛЕННЄВИХ ПОРУШЕНЬ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ»
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i14.47Ключові слова:
тяжкі порушення мовлення, психічні процеси, орфографічна навичка, дизорфографія, лінгвістичні знанняАнотація
У статті репрезентовано сучасні підходи до розробки розділу психолінгвістичного інструментарію діагностики дизорфографічних помилок у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення навчально-методичного посібника. Розкрито інноваційні напрямки до виявлення дизорфографічних помилок, які враховують специфіку виникнення та попередження дизорфографії.
Значну увагу приділено аналізу усного та писемного мовлення. Проаналізовано і відображено основні дослідження стану сформованості писемної продукції школярів молодшої ланки навчання з тяжкими порушеннями мовлення. Приділено увагу орфографічній навичці, що є ключовим моментом у вирішенні орфографічної задачі над певною орфограмою.
Діагностика складається із декількох підходів а саме виявити: стан сформованості писемного мовлення шляхом різних видів диктантів; кількість та види дизорфографічних помилок у писемній продукції учнів з ТПМ, що навчаються у молодших класах; стан сформованості усного мовлення (фонетико-фонематичної сторони; морфологічної системи (словозміни та словотворення); лексико-синтаксичної – вміння добирати споріднені слова, зіставляти твірні і похідні основи, розуміння значення іменників, дієслів, прикметників з конкретним та абстрактним значенням; рівень актуалізації лінгвістичних знань в учнів; специфічні особливості перебігу психічних процесів: мислення, уваги, пам'яті та самоконтролю.
Вище зазначені процеси діагностики дадуть можливість, систематично побудувати корекційну роботу у подоланні дизорфографічних помилок в учнів молодшої ланки навчання з тяжкими порушеннями мовлення.