ПОЗИЦІЯ ВСЕСВІТНЬОЇ ФЕДЕРАЦІЇ ГЛУХИХ ЩОДО ЖЕСТОВИХ МОВ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i26.286Ключові слова:
жестова мова, користувачі жестової мови, Всесвітня федерація глухих, права глухих, глухі діти, багатомовна освітаАнотація
У статті йдеться про важливість визнання і підтримки статусу жестових мов нарівні з розмовними мовами, унормування правових аспектів захисту жестової мови (мов) і сприяння її (їх) використанню нарівні з іншими, а також про збереження культурної та мовної ідентичності глухих. Окреслено позицію Всесвітньої федерації глухих (ВФГ) щодо цього питання, яка є міжнародною неурядовою організацією, яка декларує права глухих людей у всьому світі (з 1951 року), зокрема просування прав на освіту рідною жестовою мовою (мовами) глухих людей, в тому числі сліпоглухих і глухих людей з ускладненою інвалідністю. Вмотивовано потребу в оволодінні природною жестовою мовою, що має вирішальне значення для всіх глухих людей.
Мета: проаналізувати останні документи ВФГ щодо використання жестових мов, спрямовані на визнання комплексних прав користувачів жестових мов, збереження самобутності глухих культур, національних (регіональних) жестових мов та їхнього розмаїття. Методи: теоретичний підхід, аналіз, порівняння, узагальнення, висновування.
Висновки. У позиційних документах ВФГ щодо жестових мов акцентується на тому, що глухі діти, які здобувають освіту з раннім ознайомленням із жестовою мовою і багатомовністю в поєднанні з сильною сімейною підтримкою жестовою мовою, мають більше шансів досягти успіху в навчанні та стати активними громадянами і повноправними членами суспільства. Глухим людям не можна відмовляти у виборі системи освіти, яка підтримує і поважає їхню культурну і мовну ідентичність, варто поважати різноманітність їхнього досвіду і вибору, що максимізує їхні лінгвістичні, академічні, соціальні і, в довгостроковій перспективі, економічні результати; найкраще готує глухих дітей до їхньої майбутньої ефективної участі в суспільстві.