ПОЗИЦІЯ ВСЕСВІТНЬОЇ ФЕДЕРАЦІЇ ГЛУХИХ ЩОДО ЖЕСТОВИХ МОВ

Автор(и)

  • Лідія Рапіна Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.33189/epsn.v1i26.286

Ключові слова:

жестова мова, користувачі жестової мови, Всесвітня федерація глухих, права глухих, глухі діти, багатомовна освіта

Анотація

У статті йдеться про важливість визнання і підтримки статусу жестових мов нарівні з розмовними мовами, унормування правових аспектів захисту жестової мови (мов) і сприяння її (їх) використанню нарівні з іншими, а також про збереження культурної та мовної ідентичності глухих. Окреслено позицію Всесвітньої федерації глухих (ВФГ) щодо цього питання, яка є міжнародною неурядовою організацією, яка декларує права глухих людей у всьому світі (з 1951 року), зокрема просування прав на освіту рідною жестовою мовою (мовами) глухих людей, в тому числі сліпоглухих і глухих людей з ускладненою інвалідністю. Вмотивовано потребу в оволодінні природною жестовою мовою, що має вирішальне значення для всіх глухих людей.

Мета: проаналізувати останні документи ВФГ щодо використання жестових мов, спрямовані на визнання комплексних прав користувачів жестових мов, збереження самобутності глухих культур, національних (регіональних) жестових мов та їхнього розмаїття. Методи: теоретичний підхід, аналіз, порівняння, узагальнення, висновування.

Висновки. У позиційних документах ВФГ щодо жестових мов акцентується на тому, що глухі діти, які здобувають освіту з раннім ознайомленням із жестовою мовою і багатомовністю в поєднанні з сильною сімейною підтримкою жестовою мовою, мають більше шансів досягти успіху в навчанні та стати активними громадянами і повноправними членами суспільства. Глухим людям не можна відмовляти у виборі системи освіти, яка підтримує і поважає їхню культурну і мовну ідентичність, варто поважати різноманітність їхнього досвіду і вибору, що максимізує їхні лінгвістичні, академічні, соціальні і, в довгостроковій перспективі, економічні результати; найкраще готує глухих дітей до їхньої майбутньої ефективної участі в суспільстві.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-16

Як цитувати

Рапіна, Л. (2025). ПОЗИЦІЯ ВСЕСВІТНЬОЇ ФЕДЕРАЦІЇ ГЛУХИХ ЩОДО ЖЕСТОВИХ МОВ. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови., 1(26), 199-212. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i26.286