ОРГАНІЗАЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ, РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ВИХОВАТЕЛІВ, АСИСТЕНТІВ ВИХОВАТЕЛІВ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i26.281Ключові слова:
інклюзивне навчання, діти з особливими освітніми потребами, організаційно-методичні умови, цінності, доступність освіти, професійні компетентностіАнотація
Орієнтуючись на проєвропейський вектор розвитку, дошкільна освіта України в умовах сьогодення зазнає значних змін. Є потреба у вихователях, асистентах вихователів, які спроможні організовувати інклюзивне навчання дітей з особливими освітніми потребами, надавати якісну освітню послугу з розвитку індивідуальної освітньої траєкторії дітей з особливими освітніми потребами.
Проблематика розбудови інклюзивного навчання викликана певними суперечностями: великою кількістю дітей з особливими освітніми потребами та недостатнім рівнем створення освітніх умов для організації інклюзивного навчання; наявністю дітей з особливими освітніми потребами та професійною готовністю вихователів, асистентів вихователів; низьким соціальним статусом вихователя, асистента вихователя та потребою закладів дошкільної освіти у цих фахівцях; війною та відтоком кадрів за кордон.
Актуалізує потребу в обґрунтуванні роботи фахівців в сучасних умовах впровадження інклюзивної освіти і нормативно правове забезпечення, а саме: Закон України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», та ін. Мета: проаналізувати організаційно-методичні умови діяльності вихователів, асистентів вихователів та визначити шляхи ефективності підвищення їх фахової майстерності. Методи: аналіз, узагальнення, порівняння, моделювання, висновування. Висновки: спостерігаються чіткі орієнтири на організацію інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти, підкріплені та регламентовані законодавством України. Невід’ємною складовою розвитку дошкільної освіти в Україні є інклюзивне навчання, в межах якого надається можливість дітям з особливими освітніми потребами реалізувати право на освіту разом із дітьми з нормотиповим розвитком в одній групі (класі) закладу освіти. В нових життєвих реаліях фундаментальною цінністю освіти є її широка доступність. Принцип доступності освіти фактично забезпечує право людини на освіту. Відтак закладам дошкільної освіти загального розвитку потрібно бути готовими до організації інклюзивного навчання з дітьми з особливими освітніми потребами. Філософія інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти потребує нових підходів. Організація інклюзивного навчання базується на ідеях гуманізації, доступності, толерантності, рівності, різноманітті дитячих колективів, інклюзивності.
На основі аналізу наукової літератури визначили основні організаційно-методичні умови які впливають на діяльність вихователів, асистентів вихователів: інклюзивні цінності; нормативно-правове забезпечення; професійна взаємодія, співробітництво вихователя, асистента вихователя; розвиток професійної компетентності вихователів, асистентів вихователів інклюзивних груп. Визначаємо подальше напрацювання структурно-функціональної моделі як шлях до реалізації ефективності діяльності вихователів, асистентів вихователів через підвищення їх фахової майстерності.