ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 10–12 КЛАСІВ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i26.277Ключові слова:
учні 10–12 класів з порушеннями слуху, інформаційно-комунікаційна компетентність, інформаційно-комунікаційні технології, безбар’єрна комунікаціяАнотація
У статті проаналізовано сучасне освітнє законодавство та праці вчених щодо проблеми формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів 10–12 класів з порушеннями слуху. Зазначено, що інформаційно-комунікаційні технології мають важливе значення для забезпечення освітньої та корекційно-розвивальної складових навчання учнів з порушеннями слуху, а формування у старшокласників з порушеннями слуху інформаційно-комунікаційної компетентності сприятиме реалізації однієї з основних вимог до якості сучасної освіти – уміння орієнтуватися в інформаційному просторі, оволодіння навичками роботи з великими масивами інформації та інформаційною грамотністю і культурою.
Висвітлено зміст поняття «інформаційно-комунікаційна компетентність», представлене у працях вчених та підходи до її формування в учнів з особливими освітніми потребами. Доведено, що володіння учнями 10–12 класів з порушеннями слуху інформаційно-комунікаційними технологіями дасть змогу подолати бар’єри на шляху до навчання, оскільки завдяки їм вони отримують доступ до різноманітних дидактичних матеріалів у доступному і прийнятному для них форматі, безбар’єрну комунікацію і взаємодію відповідно до особливих освітніх потреб цієї категорії учнів. Інформаційно-комунікаційні технології здатні допомогти учням з порушеннями слуху здійснити своє право на освіту, розкрити свій потенціал та реалізувати себе як особистість у суспільстві.
З’ясовано, що використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні школярів з порушеннями слуху сприяє розвитку і корекції психофізичних процесів: мислення, пам’яті, моторики, орієнтації в просторі; впливає на підвищення якості підготовки учнів з порушеннями слуху до самостійного життя на основі формування базових компетентностей, набуття досвіду соціальної діяльності.
Обґрунтовано, що систематична робота над розвитком і вдосконаленням інформаційно-комунікаційної компетентності учнів 10–12 класів з порушеннями слуху дасть змогу розв’язати низку завдань, таких як: розвиток навичок впевненого користування цифровими технологіями для власної освітньої, а в подальшому і професійної діяльності; вдосконалення вміння критично працювати з інформацією, дотримуватися цифрової етики; можливість налагодити ефективну комунікацію як в очному, так і в дистанційному форматі, що є надзвичайно актуальним в сучасних умовах.