РОЗВИТОК МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ ЗАСОБАМИ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.261Ключові слова:
зв’язне мовлення; мовленнєві труднощі; старший дошкільний вік; цифрові технології; модель розвитку монологічного мовленняАнотація
Метою статті стало теоретичне обґрунтування практичної значущості та ефективності використання цифрових технологій у логокорекційній роботі з розвитку зв’язного (монологічного) мовлення дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами. У статті представлено послідовні етапи навчання зв’язного (монологічного) мовлення з опорою на такий метод з науково доведеною ефективністю, як цифрові технології, що, на нашу думку, дає змогу розкрити актуальність інтегрованих знань з дошкільної логодидактики та ІКТ й довести практичну значущість використання цифрових технологій у логопедичній практиці. Розкрито актуальність питання, що досліджується, для розвитку дитини старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами. Теоретичний аналіз попередніх досліджень обґрунтовує практичну значущість розвитку монологічного мовлення старших дошкільників і висвітлює численну кількість досліджень про доцільність і необхідність використання інноваційних засобів у навчанні дошкільників переказу. Надбанням дослідження є модель розвитку зв’язного мовлення у дітей дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами цифрових технологій, її реалізація, результати апробації та моніторинг динаміки успіхів у навчанні переказу в контексті міждисциплінарного супроводу цих дітей. Запропонована модель ґрунтується на нейроонтогенетичному, нейрофізіологічному, нейролінгвістичному та нейропсихологічному підходах, які допомагають створити передумови для формування монологічної компетентності. У статті висвітлено етапи, цілі, завдання, засоби, методи, принципи розвитку зв’язного мовлення у дітей дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами цифрових технологій. Елементи наукової новизни полягають у поглибленні та розширенні поля впливу на формування монологічного мовлення (навчання переказу) у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами за допомогою впровадження зазначеної моделі. Результати дослідження можуть бути використані командою супроводу в закладах дошкільної освіти, батьками, студентами закладів вищої освіти.