ДИНАМІКА ОСОБИСТІСНИХ ЧИННИКІВ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ МАТЕРІВ У ВИХОВАННІ ДОШКІЛЬНИКІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Андрій Гончарук Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.258

Ключові слова:

емоційне вигоряння, діти дошкільного віку, особистісні чинники розвитку, особливі освітні потреби, діти із порушеннями інтелектуального розвитку, діти із затримкою психічного розвитку

Анотація

У статті здійснено емпіричне дослідження динаміки особистісних чинників емоційного вигорання матерів у стосунках із дітьми з особливими освітніми потребами. Автором проаналізовано такі особистісні чинники як напруження, резистенція, виснаження. У контексті вивчення критерію «напруження» опрацьовано особливості переживання психотравмувальних обставин матерями, котрі виховують дітей з особливими освітніми потребами; описано наявність симптомів незадоволеності собою, загнаності у кут і тривоги. За критерієм «резистентності» експериментально досліджено стресостійкість у матерів, їхню здатність чинити опір несприятливим обставинам. Стан резистенції охарактеризовано за показниками «неадекватне вибіркове емоційне реагування»; «емоційно-моральна дезорієнтація»; «розширення сфери економії емоцій»; «редукція материнських обов’язків». У процесі емпіричного дослідження проаналізовано симптоми емоційного вигорання за психічним компонентом «виснаження». Зокрема, опрацьовано показники, пов’язані з емоційним дефіцитом, емоційним відчуженням, особистісним відчуженням (деперсоналізацією), психосоматичними та психовегетативними порушеннями, що уможливило зробити узагальнення щодо стану емоційного вигорання, який викликаний наростанням втоми і стресу.

Загальний аналіз результатів експериментального дослідження дав змогу з’ясувати фактори, за якими отримано високі та низькі оцінки. Зроблено висновок про зниження показників емоційного вигорання у матерів із збільшенням віку їхніх дітей, що вказує на активацію мобілізаційних ресурсів організму, залучених до подолання наявних психологічних і психофізіологічних проблем, пов’язаних із вихованням дітей із особливими освітніми потребами.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-12

Як цитувати

Гончарук, А. (2024). ДИНАМІКА ОСОБИСТІСНИХ ЧИННИКІВ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ МАТЕРІВ У ВИХОВАННІ ДОШКІЛЬНИКІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови., 2(25), 92-107. https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.258