АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНІ МЕТОДИ У СОЦІОКУЛЬТУРНІЙ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i24.248Ключові слова:
арт-терапія, соціум, психологічний супровід, діти, порушення психофізичного розвиткуАнотація
В статті проаналізовано підходи щодо технологій арт-терапії, які застосовуються в якості психопрофілактики, реабілітації, навчання, діагностики і розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Розкрито технології арт-терапії в галузі психології та суміжних галузях: педагогіці, медицині, соціології та ін. Обґрунтовано, що арт-терапія, в супроводі професійної діяльності, – один з досить потужних напрямів психологічної допомоги, основним завданням якого є сприяння більш повній самореалізації особистості. Обґрунтовано, що базовою методологічною ідеєю арт-терапії є положення про тісний зв’язок художньої творчості людини з її психічним станом. З’ясовано різні підходи до визначення арт-терапії: як терапії засобами мистецтва; як засіб розвитку особистості та її творчого потенціалу; як технологію, створену на основі образотворчої діяльності задля розкриття творчого потенціалу і гармонізації внутрішнього світу дитини; як особливу форму психотерапії; як вид психологічної допомоги особистості, реабілітації і психотерапії, заснованій на мистецтві і творчих продуктивних формах активності людини; як терапію, змістом якої є художня творчість людини. Розкрито сучасний стан дослідження питання використання арт-терапії в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Проаналізовано наукові пошуки американських, західноєвропейських та українських дослідників із питань особливостей арт-терапії як науки і її ефективності в роботі з такими дітьми.
Визначено пріоритетні напрями подальших наукових та практичних пошуків щодо реалізації психотерапевтичного та психокорекційного потенціалу арт-терапії в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами, що сприятиме життєвій самореалізації дитини, формуванню відчуття власної цінності через використання світоглядно-ціннісного потенціалу творів мистецтва.