ПОСЛУГА РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ В УКРАЇНІ: КОНТЕНТ-АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i21.214Ключові слова:
раннє втручання, діти віком від народження до трьох років, міждисциплінарна та індивідуальна підтримка, розвитокАнотація
У статті зроблено спробу теоретично проаналізувати реалізацію послуги раннього втручання дітям з особливими потребами, яка на держаному рівні передбачена у нормативно-правих актах України, зокрема в законах України «Про охорону дитинства», «Про оздоровлення та відпочинок дітей», «Про попередження насильства в сім’ї», «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю», «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», «Про реабілітацію інвалідів в Україні», «Про соціальні послуги» та інші, які є підґрунтям процесу формування і впровадження політики в сфері ранньої допомоги. Мета статті – дослідження й аналіз процесу запровадження послуги раннього втручання в Україні. Процедура дослідження передбачала науково обґрунтований аналіз психолого-педагогічних джерел та нормативно-правової бази щодо вивчення проблеми раннього втручання в Україні. У ході дослідження з’ясовано основні ідеї, які задекларовані в міжнародних та національних правових документах і є підґрунтям при організації та втіленні ранньої комплексної допомоги дітям з особливими потребами. Обґрунтовано сучасну практику надання послуги раннього втручання в Україні, описано низку показників щодо включення дітей раннього віку до програми раннього втручання. Акцентовано увагу на біопсихосоціальній моделі послуги раннього втручання, в якій враховується не лише стан здоров’я, а й можливості дитини, її самостійність та участь у житті. Зроблено висновок, що система раннього втручання як окрема послуга – нероздільна частина загального супроводу сім’ї в межах усієї програми, а тому тісно пов’язана із соціальними аспектами підтримки сім’ї, загальним супроводом сім’ї всією мультидисциплінарною командою фахівців. Окреслено коло проблем, які потребують нагального розв’язання.
Завантаження
