ПРОБЛЕМА ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНО-ТРУДОВОЇ ПІДГОТОВКИ УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Ірина Абакумова Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.33189/epsn.v1i20.200

Ключові слова:

спеціальна педагогіка; діти з порушеннями інтелекту; нормативно-правові акти; професйно-трудова компетентність; спеціальна школа

Анотація

У статті розглядається питання професійно-трудової підготовки учнів в системі освіти з метою забезпечення їхньої соціальної адаптації, дається тлумачення поняття «професійно-трудова компетентність випускника спеціальної школи». Метою статті є висвітлення організації професійно-трудової підготовки учнів з порушеннями інтелекту в психолого–педагогічній літературі. У дослідженні, для досягнення поставленої мети, були використані методи  аналізу, систематизації та узагальнення матеріалу. Автором представлено аналіз психолого-педагогічних  досліджень вітчизняних науковців з проблем соціально-трудової адаптації випускників спеціальних закладів  освіти, які мають інтелектуальні порушення. Названо труднощі працевлаштування і соціалізації цих підлітків та  чинники, якими вони обумовлені. Узагальнено доробки вітчизняної спеціальної педагогіки і психології, що  сприяли становленню й розвитку професійного-трудового навчання учнів з порушеннями інтелектуального  розвитку в Україні: врахування індивідуальних пізнавальних можливостей, особистісних потреб; застосування диференційованого підходу до комплектування класів; формування мотиваційної сфери дітей; створення системи  професійно-трудового навчання в закладах освіти. Наведено основні положення нормативно-правової бази, які  регулюють організацію професійнотрудового навчання в спеціальній загальноосвітній школі в сучасних умовах.  Показано роль і місце вчителя трудового навчання в процесі професійного самовизначення підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку. Окреслено проблему удосконалення змісту навчальних програм,  розроблення варіативного змісту професійно-трудової підготовки учнів відповідно їхніх психофізичних  можливостей та потреб. Наголошується на можливості розв’язання поставленої проблеми в навчальному процесі  спеціальної школи шляхом формування в учнів професійно-трудової компетентності як інтегрованого результату педагогічного, психологічного і соціального впливів в системі професійно-трудового навчання. Акцентується увага  на врахуванні рівня розвитку пізнавальної, емоційно-вольової та комунікативної діяльності школярів, їхніх  інтересів та здібностей, забезпечення корекційно-розвивальної складової професійно-трудового навчання. 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01

Як цитувати

Абакумова, . І. (2022). ПРОБЛЕМА ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНО-ТРУДОВОЇ ПІДГОТОВКИ УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови., 1(20), 6-21. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i20.200