ПРОБЛЕМА ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНО-ТРУДОВОЇ ПІДГОТОВКИ УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i20.200Ключові слова:
спеціальна педагогіка; діти з порушеннями інтелекту; нормативно-правові акти; професйно-трудова компетентність; спеціальна школаАнотація
У статті розглядається питання професійно-трудової підготовки учнів в системі освіти з метою забезпечення їхньої соціальної адаптації, дається тлумачення поняття «професійно-трудова компетентність випускника спеціальної школи». Метою статті є висвітлення організації професійно-трудової підготовки учнів з порушеннями інтелекту в психолого–педагогічній літературі. У дослідженні, для досягнення поставленої мети, були використані методи аналізу, систематизації та узагальнення матеріалу. Автором представлено аналіз психолого-педагогічних досліджень вітчизняних науковців з проблем соціально-трудової адаптації випускників спеціальних закладів освіти, які мають інтелектуальні порушення. Названо труднощі працевлаштування і соціалізації цих підлітків та чинники, якими вони обумовлені. Узагальнено доробки вітчизняної спеціальної педагогіки і психології, що сприяли становленню й розвитку професійного-трудового навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку в Україні: врахування індивідуальних пізнавальних можливостей, особистісних потреб; застосування диференційованого підходу до комплектування класів; формування мотиваційної сфери дітей; створення системи професійно-трудового навчання в закладах освіти. Наведено основні положення нормативно-правової бази, які регулюють організацію професійнотрудового навчання в спеціальній загальноосвітній школі в сучасних умовах. Показано роль і місце вчителя трудового навчання в процесі професійного самовизначення підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку. Окреслено проблему удосконалення змісту навчальних програм, розроблення варіативного змісту професійно-трудової підготовки учнів відповідно їхніх психофізичних можливостей та потреб. Наголошується на можливості розв’язання поставленої проблеми в навчальному процесі спеціальної школи шляхом формування в учнів професійно-трудової компетентності як інтегрованого результату педагогічного, психологічного і соціального впливів в системі професійно-трудового навчання. Акцентується увага на врахуванні рівня розвитку пізнавальної, емоційно-вольової та комунікативної діяльності школярів, їхніх інтересів та здібностей, забезпечення корекційно-розвивальної складової професійно-трудового навчання.
Завантаження
