ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ ІНТЕГРАТИВНОЇ МЕДИКО-ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ОСОБАМ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ ОРГАНІЧНОГО ГЕНЕЗУ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i19.191Ключові слова:
освіта, спеціальна педагогіка, мовленнєві розлади органічного генезу, порушення зубощелепної системи, алалія, ринолалія, комплексна допомога, інтеграція, медико-психолого-педагогічний підхідАнотація
У статті розглянуто головні аспекти теоретичного підходу до питання інтегративної медико-психолого-педагогічної допомоги особам з особливими потребами, які мають мовленнєві розлади органічного генезу. Визначено причини виникнення і характер порушень. Висвітлено історичні передумови розвитку інтегративної медико-психолого-педагогічної допомоги в Україні. Обгрунтовано необхідність взаємозв’язку між педагогічними і медико-психологічними знаннями для кращого розуміння структури розладів мовлення і складання плану їх корекції. Зазначено, що деякі мовленнєві порушення органічного генезу можуть виникати через наявність розладів зубощелепної системи чи неправильної будови і функції артикуляційного апарату.
Висвітлено основні періоди розвитку мовлення і зубощелепної системи. Охарактеризовано можливі зміни мовленнєвої функції при порушеннях прикусу, вроджених незрощеннях піднебіння та верхньої губи. Розкрито суть понять «алалія», «ринолалія». Розглянуто основні причини виникнення цих мовленнєвих порушень. Теоретично розроблено і обгрунтовано план комплексної інтегративної допомоги при алалії і ринолалії. Зазначено, що, на жаль, на сьогодні в нашій країні ще не існує сталої системи комплексної допомоги особам з мовленнєвими розладами органічного генезу, що виступають вторинним дефектом при наявних порушеннях зубощелепної системи. Описано досвід зарубіжних країн щодо питання надання саме інтегративної медико-психолого-педагогічної допомоги таким особам. Окреслено перспективи інтеграції педагогічних і медико-психологічних знань для надання якісної комплексної допомоги особам з порушеннями зубощелепної системи, що супроводжуються мовленнєвими розладами. Зроблено висновки про те, що тільки комплексна допомога фахівців різних галузей (корекційних педагогів, логопедів, психологів, лікарів-ортодонтів, неврологів) дасть змогу вчасно виявити порушення, провести якісну диференційну діагностику, скласти логопедичний висновок і розробити план корекційно-педагогічної роботи при наявних порушеннях мовлення органічного генезу.
Завантаження
