ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ТА ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ЯК ОСНОВИ ГАРМОНІЙНОГО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i18.185Ключові слова:
діти з порушеннями інтелектуального розвитку; дошкільна освіта; життєва компетентність; соціальні навички; гармонійний розвитокАнотація
У статті розкривається актуальність проблеми формування соціальних та життєвих компетентностей у дітей дошкільного віку з різним ступенем порушення інтелектуального розвитку. Представлено аналіз літературних джерел, нормативних документів та сучасних вітчизняних досліджень щодо проблем підвищення якості дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами та перспектив їх вирішення. Окреслено новітні тенденції у сфері вітчизняної дошкільної освіти дітей з особливими потребами на сучасному етапі, що передбачають запровадження Концепції освіти дітей раннього та дошкільного віку, Базового компоненту дошкільної освіти; пріоритетність раннього виявлення проблем розвитку та ранньої комплексної допомоги дітям з порушеннями психофізичного розвитку.
Охарактеризовано проблеми організації, навчально-методичного забезпечення навчання та виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, необхідність створення системи психолого-педагогічного супроводу дітей та їхніх родин; наявність певних психофізичних обмежень у дітей зі складними порушеннями розвитку.
Репрезентовано сучасні практики навчання та виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку у дошкільному відділенні комунального закладу освіти «Спеціальна школа «ШАНС» Дніпропетровської обласної ради», який є науково-експериментальним майданчиком Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.
Висвітлено питання організації, забезпечення комплексного корекційно-розвивального та реабілітаційного впливу на розвиток дітей з метою соціальної адаптації та формування життєво необхідних навичок. Акцентується увага на важливості злагодженої роботи усіх ланок управління закладом, що передбачає залучення педагогів, батьків, громадськості, створення умов для постійного удосконалення освітнього процесу. Передумовами стратегії розвитку закладу є дієва система методичної, корекційно-розвивальної роботи, реабілітаційні заходи, психолого-соціальний супровід, національно-патріотичне виховання, організація роботи з батьками. Представлено перспективи подальшого дослідження з окресленої проблематики.
Завантаження
