АНАЛІЗ ПРОГРАМ З РАННЬОГО РОЗВИТКУ ДЛЯ ДІТЕЙ З ВАЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ ВІД НАРОДЖЕННЯ ДО ТРЬОХ РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i18.176Ключові слова:
ранній розвиток, діти з важкими порушеннями зору, вік від народження до трьох років, освітня програма, державний стандарт дошкільної освітиАнотація
Складний процес психічного становлення у ранньому дитинстві істотним чином залежить від умов життя і виховних впливів. Важкі порушення зору та візуальна депривація впливають на протікання психічного розвитку у перші роки життя дитини. Метою статті є аналіз програм для дітей до трьох років, які рекомендовані МОН України, з позиції розвитку та виховання дітей з важкими порушеннями зору, з’ясування доцільності їх використання для дітей названої категорії, а також з’ясування наявності або відсутності потреби написання оновленої програми. Були використані наступні теоретичні методи дослідження: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення.
Наразі у науковій літературі відсутній аналіз програм раннього розвитку, рекомендованих МОН України, з точки зору особливостей розвитку та потреб дітей з важкими порушеннями зору. В той же час в Україні відбуваються активні дії з реформування освіти, в т.ч. і її дошкільної ланки, відбувається розвиток процесів раннього втручання. Проаналізовано та поділено на групи ряд програм для дітей, які рекомендовані МОН України: програми, які частково включають ранній вік; програми, які орієнтовані на дітей з нормотиповим розвитком та віком від народження до 3 років; програми для дітей з особливими освітніми потребами, з’ясовано їх можливість використання для роботи з незрячими дітьми. Окремі з них не можуть бути використані у роботі з незрячими дітьми. Інші можуть бути використані, як основа для модифікації за умови виконання цієї модифікації спеціалістом, який має відповідні компетенції. З’ясовано, що Державний стандарт дошкільної освіти не висвітлює у достатній мірі вимоги до програм для дітей раннього віку. Наразі рекомендованою для дітей з порушеннями зору є одна програма з раннього розвитку, яка отримала гриф МОН у 2014 році. Ця програма має свої сильні та слабкі сторони, та в основному не відповідає тим підходам, які зараз є актуальними у вітчизняній дошкільній освіті, та вимогам, які прописані у діючому Державному стандарті дошкільної освіти. Звідси постає питання створення нової програми для незрячих дітей раннього віку, яка буде вписана у сучасну парадигму розвитку дошкільної освіти України.
Завантаження
