«ІНФОРМАЦІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ»: ВІД ПЕРВІСНИХ ЧАСІВ ДО СУЧАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v1i18.175Ключові слова:
інформаційна компетентність, зміст освіти, знання, уміння, навички, ЗУНАнотація
Стаття підготовлена з метою аналітичного огляду історії виникнення поняття «інформаційна компетентність», його першоджерел та попередніх варіацій, з тим, щоб краще зрозуміти еволюційні процеси в освіті та спеціальній освіті зокрема. У ході дослідження використовувалися теоретичні методи такі як аналіз літературних джерел, синтез отриманих даних з різних інформаційних джерел, індукція інформації з різних сфер наукової діяльності (історія, палеонтологія та педагогіка), порівняння та класифікація. У статті викладено короткий історичний екскурс по еволюції поняття інформації в освіті від первісних часів до сьогодні. Проаналізовано різні погляди в освіті на явище, яке сьогодні ми називаємо «інформаційною компетентністю». За результатами теоретичного дослідження була виявлена пряма кореляція змісту освіти та «інформаційної компетентності» від стану розвитку суспільства: культурного, економічного, релігійного, інтелектуального, соціального. Підкреслено прямий зв’язок між змістом освіти та уявленням про «інформаційну компетентність». Виявлено низку особливостей в структурі «інформаційної компетентності» у загальній та спеціальній освіті. Отже, «інформаційна компетентність» як компонент сучасної концепції компетентнісного підходу до освіти в Україні є залежним від світових тенденцій, політики країни, стану розвитку суспільства та його підготовленості до революційних змін у всіх ланках науки та техніки, а також є частиною певним чином змодельованої відповіді на запит держави сформувати «ідеального громадянина». Тим не менш, відіграючи роль одного з формуючих факторів нової генерації громадян «інформаційна компетентність» має випереджувати запити держави, що відображає необхідність в прогностичності при її формуванні та розвитку у всіх ланках освіти. Це в свою чергу зумовлює розширення та певне розмиття чітких меж визначення поданого поняття, адже передбачає в тому числі ідею подальшого поступового вдосконалення складових, що входять до «інформаційної компетентності» впродовж всього життя. Таким чином, виникає необхідність паралельного формування позитивного особистісні ставлення до процесу освіти загалом, тобто це вже не просто вміння працювати з інформацією в різних її видах (знаннями, уміннями (алгоритмами діяльності), практичними навичками (лайфхаками, які допомагають підвищити ефективність, швидкість роботи); усною, письмовою, закодованою…; вербальною та невербальною) та вміння використовувати для цього різні технічні засоби, а й бути зацікавленим в опануванні нових джерел, нових підходів до роботи з інформацією упродовж життя як під час, так і після закінчення професійної діяльності.
Завантаження
