ДОШКІЛЬНА ОСВІТА ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.272Ключові слова:
дошкільна освіта, діти з порушеннями інтелектуального розвитку; ранній вік, дошкільний вік, життєва компетентність; корекційно-розвивальний супровід, соціальні навички; гармонійний розвитокАнотація
У статті розкривається актуальність проблеми реформування змісту дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами. Представлено аналіз літературних джерел, нормативних документів та сучасних вітчизняних досліджень щодо проблем підвищення якості дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами та перспектив їх розв’язання. Окреслено новітні тенденції у сфері вітчизняної дошкільної освіти дітей з особливими потребами на сучасному етапі, що передбачають: запровадження Концепції освіти дітей раннього та дошкільного віку, нової редакції Базового компоненту дошкільної освіти; пріоритетність раннього виявлення проблем розвитку та ранньої комплексної допомоги дітям з порушеннями психофізичного розвитку.
Охарактеризовано проблеми організації, навчально-методичного забезпечення навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами, необхідність створення системи психолого-педагогічного супроводу дітей та їхніх родин, наявність певних психофізичних обмежень у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.
Репрезентовано Програму розвитку дітей раннього та дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями (далі – Програма), зміст якої узгоджено з вітчизняними та міжнародними стандартами освіти дітей раннього та дошкільного віку, сучасними досягненнями у галузі спеціальної педагогіки й психології.
Програма визначає базові положення, що принципово важливо для розуміння напрямів розвитку та підтримки дітей раннього віку та гуманізації цілей дошкільної освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.
Основними завданнями Програми є створення сприятливих умов для повноцінного проживання дитиною дошкільного дитинства, формування позитивних особистісних якостей, різнобічний розвиток психічних та фізичних якостей відповідно до вікових та індивідуальних особливостей, підготовка до життя в сучасному суспільстві, формування передумов до навчальної діяльності та самостійності у побуті, гарантування безпеки життєдіяльності дитини.
Висвітлено методичні рекомендації для педагогів та батьків дітей з ООП щодо підтримки та урахування освітніх потреб та пізнавальних можливостей дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Представлено перспективи подальшого дослідження з окресленої проблематики.