ОСВІТНІ ТРУДНОЩІ ТА РІВНІ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ З ДИСЛАЛІЄЮ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • Галина Грибань Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.33189/epsn.v1i21.209

Ключові слова:

освітні труднощі; рівні підтримки; дислалія; звуковимова; фонематичні процеси; артикуляція.

Анотація

Статтю присвячено розширеному висвітленню освітніх труднощів та рівнів підтримки дітей з дислалією в освітньому процесі. Актуальність даної теми обумовлена пріоритетністю освітніх завдань забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами та надання їм високоспеціалізованих комплексних послуг.

Розкрито поняття терміну «дислалія», його основні форми, види порушень та причини виникнення. Автор розкриває перший та другий рівні підтримки дітей з дислалією, що відповідають особливостям функціонування фонетико-фонематичної сторони мовлення при зазначеній нозології. Перший рівень підтримки містить чотири субрівні та передбачає наявність потреби в створенні незначних прилаштувань освітнього середовища. При цьому в учнів виникають незначні, поодинокі труднощі, з якими можна впоратися зусиллями та ресурсами закладу освіти. Другий рівень підтримки передбачає створення прилаштувань освітнього середовища у формі індивідуальної програми розвитку чи то забезпеченні потреби в допоміжних засобах навчання та додатковій підтримці. На другому рівні вже виникає потреба у здійсненні комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини на базі інклюзивно-ресурсного центру. Підґрунтям для визначення висвітлених особливостей стану сформованості фонетико-фонематичної сторони мовлення та висвітлених освітніх труднощів слугують методичні рекомендації для інклюзивно-ресурсних центрів щодо визначення категорій (типології) освітніх труднощів у осіб з ООП та рівнів підтримки в освітньому процесі.

Охарактеризовані рівні підтримки закладають перспективи для розробки ефективного діагностичного комплексу для їх визначення та становлять основу для планування напрямів оптимальної корекційно-розвивальної роботи. У статті представлено основні напрями методики діагностики фонетичного оформлення мовлення при дислалії. Розкрито зміст, способи та умови проведення діагностичних заходів, спрямованих на дослідження функціонування фонетико-фонематичної сторони мовлення. Практичні рекомендації та розкриття ключових діагностичних напрямів сприятиме реалізації змісту логопедичної допомоги дітям з органічними і функціональними порушеннями діяльності мовленнєвого апарату

 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-16

Як цитувати

Грибань, Г. (2022). ОСВІТНІ ТРУДНОЩІ ТА РІВНІ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ З ДИСЛАЛІЄЮ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови., 1(21), 9-21. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i21.209